yasminereception.blogg.se

Andra erbjudandet, jogersö

Kategori: Allmänt

Jogersö, Erbjudande

Utomhus bio i augusti

Filmvisning utav mysiga kortfilmer.

Produkt – Visning utav kortfilmer utomhus (augustikvällar), målgruppen är unga vuxna. Ca 15-20 år.
Pris – Gratis!
Plats – Jogersö, gräsmattan vid stranden.
Påverkan- Annonsera i tidningar om gratis utomhus bio, mysigt och unikt.
Personal- Personalen som jobbar på jogersö camping ska stå för detta erbjudande, syftet är att locka dit gäster som sedan kommer tillbaka.

Jag hade tänkt mig ett erbjudande som heter ”utomhus bio på jogersö”. Ett erbjudande som är gratis som innebär att små kortfilmer visas på en bioduk på gräsmattan intill stranden på jogersö. Det pågår under augusti, på kvällarna från cirka klockan 9-10 tills senare in på natten. Målgruppen är unga vuxna då de först och främst är de som behöver ha något att göra sena sommarkvällar, det är en mysig och annorlunda underhållning. Man kan ta dit sina vänner och ta med sig filtar och någonting gott att äta. Tänkte även att strandkiosken ska vara öppen dessa kvällar, så att det är möjligt att köpa sig lite gott där. Man behöver inte anmäla sig, utan vi annonserar om detta i tidningar (t.ex. SN) och sedan är tanken att ungdomarna ska ta sig ut på egen hand till jogersö och det kan då bli hur många som helst. Så många som gräsmattan får plats med helt enkelt. Tror att detta erbjudande skulle gå bra då det inte händer så mycket för ungdomarna i Nyköping på kvällarna, det är inte så vanligt med utomhus bio, och filmvisning utomhus så det är lite spännande och nytt för de flesta. Att det är varmt och gosigt och inte lika tråkigt som en vanlig hemmakväll!

Marknadsgrupp, Erbjudande Wreta

Kategori: Allmänt

Idag har jag gjort färdigt erbjudandet på wreta. Jag tycker att uppgiften var ganska oklar.. Jag är osäker på om jag har uppfattat uppgiften helt rätt men jag är ganska nöjd. Isabell var inte här idag så jag gjorde klart det själv, hoppas hon blir nöjd med resultatet! Nu ska jag börja med ett nytt erbjudande på connect eller jogersö. Eftersom att man skulle göra 2 erbjudanden.
 
resultatet av dagens uppgift nedan!!

Produkt – Ladies night, 24/h, 4-8 väninnor med mat och aktiviteter.
Pris – 3000: -/person.
Plats – Wreta Gästgiveri, mysig omgivning och gammaldags boutiquehotell.
Påverkan- En annons som är lockande, sedan är nästa steg att göra inbjudningar som är eldade i kanterna för att få en mysig och gammaldags känsla.
Personal- Vanlig personal och anställa extra personal: 2 massörer och 2 manikyrister.

Vi hade tänkt oss ett erbjudande som heter ladies night, där vi har gjort ett färdigt schema med ett färdigt pris. Att ha ett erbjudande ladies night tror vi kommer locka många väninnor då läget på wreta är avkopplande och förfriskande. Ladies night är inte så unikt och det finns mycket konkurrenter, men vi tror att det skulle gå bra då priset ska vara värt vistelsen! Vi hade tänkt oss att ladies night erbjudandet gäller fredagar och lördagar under lågsäsong. 4-8 väninnor varje kväll tänkte vi ge en mysig vistelse med god stämning på wreta. Ankomst sker vid cirka 10.00 och då är det lite mingel med champagne och snittar, detta pågår under cirka en timma. Efter lite mingel är det dags för en avkopplande aktivitet, massage, badtunna & bastu. Wreta kommer att anställa 2 massörer varje ladies night. När väninnorna har kopplat av och fått lite lugn stämning (ca2 h senare) är det dags för lunch i matsalen, från wretas egna meny. Efter lunchen är det lite fritid att göra vad man vill. Efter ca 1 h fritid serveras afternoon tea, och senare är det dags för en mysig promenad i naturen runt wreta.  Efter en mysig promenad så serveras det 3rättersmiddag i matsalen, alla rätter från wretas meny. Vi låter den goda maten smälta medan väninnorna får manikyr. Till detta anställer wreta 2 manikyrister till ladies night. När de har blivit ompysslade så blir det vin och chokladprovning, vinet är ett italienskt vin som heter amarani, och chokladen kommer ifrån bönornas delikatesser i Nyköping. Efter vin och chokladprovningen så är det fritid och för dem som vill kan man bädda ner sig i sitt rum över natten. På morgonen från ca 7.00 till 9.00 serveras det frukost i matsalen. Ca 3000: -/person

Schema: (endast cirkatider)
Dag 1

10.00 Väninnorna ankommer och blir bjudna på olika snittar och champagne.
11.00 Aktivitet, massage, badtunna och bastu.
13.00 Lunch från menyn.
Fritid.
15.00 Afternoon tea.
16.00 Mysig promenad.
17.00 trerättersmiddag från menyn.
19.30 Manikyr.
21.30 Vin och chokladprovning.

Dag 2
7.00–9.00 Frukost.

 

Någonting i denna stil tänkte jag att annonsen skulle se ut!

4 (5) P:na / Studiebesök

Kategori: Allmänt

Produkt, Pris, Plats, Påverkan, Personal
 
Jogersö:
  • produkt- Det är ett fint läge på campingen, men jag själv är inte riktigt en camping-människa. Visst det kan vara kul och mysigt någon gång ibland men i vanliga fall känner jag inte att jag passar in i skogsmiljö och sånt. Gillar inte riktigt produkten.
  • Pris- Det är prisvärt eftersom att det finns badstrand osv. priserna ligger på ca 500/dygn för stuga, ca 230/dygn för husvagn och husbil och ca 200/dygn för ett tält. Det tycker jag är ok priser!
  • Plats- jättefint läge och stort område.
  • Påverkan- hemsidan är finare än verkligheten, och så som hon berättade så gör de bra marknadsföring, sammarbetar med olika ställen, har turist taxi osv.
  • Personal- hon verkade noga med att personal ska trivas och vara glada och trevliga. De hade ca 15-20 anställda under högsäsong.
Connect:
  • produkt- jag skulle kunna bo där någon natt innan eller efter flyg, tror jag skulle trivas!
  • Pris- Bra priser och prisvärt, ca 600 för de minsta rummen upp till ca 1000 kronor.
  • Påverkan- de gjorde inte så mycket reklam, folk bara hittar dit. och när man bokar flyg till stockholm skavsta så kommer det automatiskt upp hotel i närheten på ryanair och då kommer connect upp!
  • Plats- Lite off men bra läge för att vara vid flygplatsen.
  • Personal- verkar enkel och trevlig!
Wreta:
  • produkt- jättefint och mysigt, prisvärt och riktigt charmigt!
  • Pris- Prisvärt!! från 1500 kr/natt tror jag att hon sa ...
  • Påverkan- väldigt fin hemsida!!! och bra bilder.
  • Plats- väääääldigt fin omgivning och natur och helt enkelt väldigt fint läge året om!
  • Personal- personalen verkade trevlig och de verkade trivas.

Studiebesök

Kategori: Allmänt

Jag tycker att det var kul att vi åkte iväg lite, både för att se och få erfarenhet men också att få komma bort lite från klassrummet. Det var intressant med kontrasterna, först campingen och sedan det nya moderna connect, och sedan gamla mysiga wreta.
 
Jogersö- Jag tycker att Susanne var jättebra på att prata, hon blandade dock ihop lite saker men hon gjorde det bra så att jag förstod ändå. Och hon verkade lite oförberädd.. Men det var väldigt intressant att lyssna på. Hon verkade trevlig och när hon berättade först hur alla "säsongare" blev kritiska mot henne när hon skulle ta över och bli ägare. Men det var bra när hon berättade att bara säsongarna trivs så blir det bättre stämning på hela campingen. Hon verkade sträng men ändå rättvis och sånt gillar jag, Det  som var lite sämre på studiebesöket på jogersö var att hon inte visade hur det såg ut inuti byggnaderna. Hon hängde ut en dam med namn också och det borde hon inte ha gjort. Annars så tycker jag att hon hade bra tankar kring service och som att hon verkligen brann för att äga området. Hon är förtjänt att bli årets företagare i sörmland tycker jag. Hon berättade att för att marknadsföra sig så brukar de anordna olika saker som t.ex bakluckeloppis, seans, konserter osv,och det gör dom för att locka dit gästereller för att få gäster att vilja komma tillbaks. De skulle kunna göra campingen så himla mycket bättre, det enda som jag tycker var väldigt bra är läget på campingen, och matsalsbyggnaden. De skulle kunna göra finare och större och fräshare, samt bygga lite nya bryggor och roligare/större lekplatser och sånt.
 
Connect- Jag tycker att hotellet är fint och enkelt, man ser liksom genom hela hotellet ifrån lobbyn och det känns ganska coolt och annorlunda. Malin var bra på att förklara och rätt tydlig, hon kunde ha utvecklat mer och inte bara sagt de själklara sakerna på hotellet. Connect hotel på skavsta är det största hotellet av connect kedjan och de ska tydligen bygga ut också. För att marknadsföra sig så gör de inte så mycket, eftersom att de ligger så pass nära flygplatsen så är det mest gäster som sover kvar en natt, antingen för att de landar med ett plan sent, eller för att hinna med ett tidigt flyg. Eftersom det är så himla många som flyger från/till skavsta så kan jag förstå att det fungerar med hotellet där. Det är bra att det är enkla hotellrum, enkel frukost och enkelt i stort sätt allt. Eftersom att folk åker inte till connect för att liksom ha semester. Malins tänkande kring det enkla och så var väldigt bra. Det som är mest synd är att de som kommer dit och besöker kanske får lust att gå ut på upptäcksfärd och kolla sig runt lite, då finns det inte så mycket att se tyvärr..
 
Wreta- Jag har aldrig varit på wreta och det första intrycket jag fick när vi kom ut ur bussen var att det var så himla vackert läge, gamla hus och gammal miljö, med alla höstlöv på marken blev det extra charmigt tycker jag. Man fick lite barnhemskänsla när man var där och lite känsla av att det kunde spöka lite, men det gör mig ingenting. Vi blev fint bemötta och kände mig verkligen välkommen när jag kom in, på de andra hotellen så var det mer lite som "bråttom" eller "stressig" känsla. Det kändes som att Sofia var lugn och inte hade bråttom någonstans. Vi fick snittar och cider direkt när vi kom och det var trevligt. När vi kollade runt i byggnaderna så var det väldigt fint och gammal känsla, jag älskar gammal inredning och att det är så charmigt och mysigt. Jag skulle gärna åka dit på vintern och äta julbord eller liknande, tror att miljön där ute är väldigt vacker året om. Det som störde mig lite var att det luktade så illa inne i vissa rum.. men jag skulle vilja testa och bo där någon gång i framtiden! Hon visade oss runt verkligen överallt och det var väldigt bra, och all information var också bra och nyttig. Hon verkade mer förberädd och visste vad hon skulle säga till oss när vi kom. 

Övningsuppgift, gästkategorier 15/10

Kategori: Allmänt

A) Affärsgäst: Snabb service, vill slippa vänta. Ett enkelrum med tillgång wifi, bra ljus i rummet, plats för dator (skrivbord)

B) Konferensgäst: Snabb service och tydlig beskrivning, Enkelrum, tillgång till enklare aktiviteter.

C) Barnfamilj: Det lilla extra, som trevlig personal, god mat. Vill slippa stressa, koppla av.

D) Ungt par: Inte känna sig "för" uppassade, det lilla extra servicen som mysig stämning, trevlig personal, god mat osv. Dubbelrum.

E) Singel: Pratglad personal, lite mer ompyssling, bli bekräftade utav personal. Rör sig mycket folk, enkelrum med tv och lite underhållningsprylar.

F) Pensionär: Lung och ro, god mat, bra pris, få en enkel men rätt service och prydligt rum.

12/10 omplacering, telefonbemötande

Kategori: Allmänt

Idag har jag och frida gjort färdigt uppgiften hur man ska fixa när ett hotell är överbokat, och se om man får någon "turn away", vi fick ihop det och det blev ingen turn away. 
 

Säkerhet 11/10

Kategori: Allmänt

Det händer på hotell att det kommer bedragare, gäster som inte tänker betala för sin vistelse på hotellet. De kan ha förfalskat visakort, förfalskad id-handling osv. Från och med när gäster kommer in på hotellet och in i receptionen så får man vara vaksam, inte på ett obehagligt vis men om man misstänker att någon är en bedragare så ska man hålla ögonen öppna.
 
Man ska vara noga med att kolla kortnummer och jämföra så att det stämmer ihop med id-handling och sånt. Bedragare kommer ofta in och är lite nervösa, och de vill gärna inte ha ögonkontakt och de pratar ofta väldigt mycket, beställer ofta dyr mat och dyra viner och lyxar till det rejält, för att sedan förlänga besöket på hotellet med någon natt och sedan lämna hotellet och aldrig dyka upp igen. Självklart har de sagt redan från början att de vill betala efter vistelsen på hotellet.
 
Bara för att en person är pratglad och inte har ögonkontakt kan man såklart inte anklaga personen, men man ska vara vaksam. Det finns ett nummer som man kan ringa för att kolla registrerade bankkort, för att kolla om namnet på personen stämmer, om det misstänks så blir ju personen såklart misstänkt för att ha förfalskad identitet, vilket är olagligt. Är man misstänksam redan när personen lämnar fram kort och id-handling så är det bara att man går åt sidan för att ta reda på detta. 
 
Jag har lärt mig hur man tar reda på hur man ser att ett kort är förfalskat, till viss del. Ganska ytligt eftersom att det finns väldigt skickliga människor som kan göra sånt här på ett riktigt diskret sätt. Men att man ska vara noga med att kolla beteende och kroppsspråk, det kan tala om mer än vad man tror om en person. Kanske kan man som receptionist fråga om syftet med vistelsen också, på ett diskret sätt.

11/10 intervju hotell

Kategori: Allmänt

I tisdags var jag Emma och Frida på Scandic och intervjuade en tjej som satt i receptionen. När vi kom in var hon trevlig men hon var inte förberedd på att vi skulle komma, det var inga gäster som kom medans vi var där.. Hon var villig att svara på våra frågor och frågade oss även om vi ville gå undan och sätta oss lite brevid receptionen medans vi intervjuade. Hon hade bra svar och svarade ganska "direkt" på våra frågor, hon var säker på sina svar och satt liksom inte och tänkte igenom svaren. Vi ställde alla frågor och lade till lite följdfrågor som vi tyckte passade in, hon hade bra ögonkontakt och log hela tiden. Hon verkade heller inte stressad och visade att hon hade tid för oss, att vi inte störde. Besöket var ungefär som jag förväntade mig, jag hade dock trott att vi skulle bli lite sämre bemötta, så brukar det vara ibland bara för att det är ungdomar som kommer. Hon verkade service-minded och vi fick lära oss en del nya saker, allt hon sa var rätt så självklara saker, och hon fick scandic hotell nyköping city att låta välkomnande och trevligt! Hon förklarade ofta att man ska ta tag i situationen/problemen direkt, och inte låta kunden gå iväg missnöjd. Att policyn går ut på att kunden aldrig ska gå ifrån hotellet missnöjd. 

3/10 uppgift om service

Kategori: Allmänt

Vad krävs av dig som vill arbeta inom hotellbranschen?
Man ska självklart vara serviceinriktad och ha viljan att tjäna människor och vilja ge dem det bästa. För att kunna ge god service krävs ett bra självförtroende. Man ska ge gästerna uppmärksamhet och söka ögonkontakt och bekräfta att man faktiskt ser att gästen är där. Man ska vara aktiv och visa energi och glädje i sitt kroppsspråk. Man ska vara en aktiv lyssnare och vara flexibel. Och att en positiv attityd ger ett bra resultat. Man ska tänka positivt, se allting som utmaningar, visa värdskap, ha omtanke & ta ansvar.

Vad är bra och vad är dålig service?
Bra service för mig är kunnig personal, trevlig personal och att personalen gör det lilla extra. När en gäst anländer till ett hotell är det lobbyn med reception som gästen möter först. Första fysiska kontaken gästen får med hotellpersonalen är i receptionen under incheckning, och det är ju alltså kundens första intryck. Så receptionisten har ett stort ansvar att göra intryck med bra service redan från mötet med kunden. Att småprata lite med sina gäster tycker jag är bra service, att verkligen bekräfta så att gästen blir sedd. Service är något som ska värma och handlar om att skapa rätt känslor från gästen/kundens sida.Det handlar också om alla de små sakerna, de mjuka värdena, som sätter intryck. Och att våga göra det som också gör skillnad för kunden. Utstrålning utav intresse och att bemöta gästen vänligt. Exempel på dålig service är personal som inte ser sina gäster, personal som är spydig eller bara allmänt dryga. Personal som inte försöker göra det bästa för sina gäster. För att ge bra service så krävs det att man vågar:  

  • göra annorlunda saker
  • låta personalen växa och låta medarbetarna göra fel
  • fråga kunderna och lyssna på kunderna
  • göra det som kunderna vill ha!

3/10 Organisationsplan

Kategori: Allmänt

Klar med gårdagens uppgift!!!! Resultatet:

2/10 Hotellorganisation

Kategori: Allmänt

 Idag har vi haft catharina, och lektionen har gått jättebra, har lärt mig massor faktiskt. Har inte jobbat såhär bra sedan förra terminen om jag ska vara ärlig, vi har gått igenom alla hotell i nyköping och star-rating osv. Alla yrkesroller på hotell och olika rumstyper. Håller även på med en uppgift just nu med att bygga upp en organisation i ett hotell, med yrkesrollerna och allt sånt. Är Jättefokuserad idag!!!
 

Lite utav det som jag har gjort idag!

1/10 Hotellklassificeringar

Kategori: Allmänt

http://www.plaza-athenee-paris.com/

Ser lyxigt och nästan lite kungligt ut. Inte modernt utan mer gammaldags men ändå väldigt lyxigt och fint. Lite gulligt o ljust och sött. Lite som en spettekaka.. Det är utseendet och inredning och så vidare som gör hotellet så speciellt. Det är en mysig utegård.Och hotellet är som en egen liten värld. Jag skulle vilja testa att bo där bara för att få känna mig lyxig, man ser framför sig hur man går där i en jättevacker balklänning!

http://www.theritzlondon.com/
Ganska likt det förra hotellet.. Lite som i en film, påminner om en kunglig bal, som i skönheten och odjuret. Jag skulle vilja fira jul där! mysigt. Mycket prylar, lyxigt men inte modernt. Gammalt och fint! Som det förra fast mer prylar. 

http://www.fairmont.com/the-plaza-new-york/
Mer centralt, men fint läge! Gamla möbler och gamma l inredning men ändå mer modernt än de andra hotellen. Fast lite mindre lyxigt fast ändå lyxigt. Ljusare, vita väggar och så vidare. Krumelurer och gammalt, fint.

Skulle kunna tänka mig att jobba på alla dessa hotell, men skulle känna lite som att jag inte passade in bland allt jättefint! 

Välkommen till min nya blogg!

Kategori: Allmänt

Mitt första inlägg.