yasminereception.blogg.se

Säkerhet 11/10

Kategori: Allmänt

Det händer på hotell att det kommer bedragare, gäster som inte tänker betala för sin vistelse på hotellet. De kan ha förfalskat visakort, förfalskad id-handling osv. Från och med när gäster kommer in på hotellet och in i receptionen så får man vara vaksam, inte på ett obehagligt vis men om man misstänker att någon är en bedragare så ska man hålla ögonen öppna.
 
Man ska vara noga med att kolla kortnummer och jämföra så att det stämmer ihop med id-handling och sånt. Bedragare kommer ofta in och är lite nervösa, och de vill gärna inte ha ögonkontakt och de pratar ofta väldigt mycket, beställer ofta dyr mat och dyra viner och lyxar till det rejält, för att sedan förlänga besöket på hotellet med någon natt och sedan lämna hotellet och aldrig dyka upp igen. Självklart har de sagt redan från början att de vill betala efter vistelsen på hotellet.
 
Bara för att en person är pratglad och inte har ögonkontakt kan man såklart inte anklaga personen, men man ska vara vaksam. Det finns ett nummer som man kan ringa för att kolla registrerade bankkort, för att kolla om namnet på personen stämmer, om det misstänks så blir ju personen såklart misstänkt för att ha förfalskad identitet, vilket är olagligt. Är man misstänksam redan när personen lämnar fram kort och id-handling så är det bara att man går åt sidan för att ta reda på detta. 
 
Jag har lärt mig hur man tar reda på hur man ser att ett kort är förfalskat, till viss del. Ganska ytligt eftersom att det finns väldigt skickliga människor som kan göra sånt här på ett riktigt diskret sätt. Men att man ska vara noga med att kolla beteende och kroppsspråk, det kan tala om mer än vad man tror om en person. Kanske kan man som receptionist fråga om syftet med vistelsen också, på ett diskret sätt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: