3/10 uppgift om service
Kategori: Allmänt
Vad krävs av dig som vill arbeta inom hotellbranschen?
Man ska självklart vara serviceinriktad och ha viljan att tjäna människor och vilja ge dem det bästa. För att kunna ge god service krävs ett bra självförtroende. Man ska ge gästerna uppmärksamhet och söka ögonkontakt och bekräfta att man faktiskt ser att gästen är där. Man ska vara aktiv och visa energi och glädje i sitt kroppsspråk. Man ska vara en aktiv lyssnare och vara flexibel. Och att en positiv attityd ger ett bra resultat. Man ska tänka positivt, se allting som utmaningar, visa värdskap, ha omtanke & ta ansvar.
Vad är bra och vad är dålig service?
Bra service för mig är kunnig personal, trevlig personal och att personalen gör det lilla extra. När en gäst anländer till ett hotell är det lobbyn med reception som gästen möter först. Första fysiska kontaken gästen får med hotellpersonalen är i receptionen under incheckning, och det är ju alltså kundens första intryck. Så receptionisten har ett stort ansvar att göra intryck med bra service redan från mötet med kunden. Att småprata lite med sina gäster tycker jag är bra service, att verkligen bekräfta så att gästen blir sedd. Service är något som ska värma och handlar om att skapa rätt känslor från gästen/kundens sida.Det handlar också om alla de små sakerna, de mjuka värdena, som sätter intryck. Och att våga göra det som också gör skillnad för kunden. Utstrålning utav intresse och att bemöta gästen vänligt. Exempel på dålig service är personal som inte ser sina gäster, personal som är spydig eller bara allmänt dryga. Personal som inte försöker göra det bästa för sina gäster. För att ge bra service så krävs det att man vågar:
- göra annorlunda saker
- låta personalen växa och låta medarbetarna göra fel
- fråga kunderna och lyssna på kunderna
- göra det som kunderna vill ha!